Contragic Fine Arts | Ann Schomburg

19.2.12

From connections- theories- and and and


crawling to structure, structure ...


Understanding every single individual as the collaboration of direct and indirect experience under the influence of chemicals I am interested into the question of identity. An identity that includes the subject level of an individual as well as the Identity growing out of accumulation of subjects into a society.

15.2.12

idle studies extract





drawings 14,8 x21 cm vomit from the unconscious, continuous drawing studies

Idle study (continuous research)

The question about contemporary femininity turns into a balance act between frigidity and sloppiness. In these days the perfect woman is earning money in addition to all the old responsibilities, complaining about potential discrimination is a stigma and does not appear modern. So outside the feminist debate many women stay in denial of any problems. Denial is one more of the trauma causes.

I work on the thesis that we turned into a society of “reversed” Freud. The suppressed instincts are supplemented with the “problem of not being sexual enough”. There are always roles and manifested stereotypes that cause trauma as the fulfilling is impossible for the individual.

Idle running dry, enter the void- Lost in minds and memories of these thoughts seem to be synchronously deleted while they happen. Catching these images and pulling them into consciousness did not work. Reconstructing the thoughts appear to be blocked by the conscious mind protecting the inner balance of the moment. Drawings grow from the subconsciousness, are temporary snapshots of unfiltered and unreflected information. In the first place they deal with nothing more than the given image. What came from which experience connected to which time cannot be answered yet. Just like the question what creates which shape or color from which happening. All remains latent and veiled.

Researches connected to suppressed experience reached solid results in the dream studies of the individual psychology and the psychoanalysis. Which is basement on my research as well as the theory part from the catalog edition “phone drawings” of Dieter Roth, Alfons Hüppi and Franz Eggenschiler.

Going to the place of idle, I let drawings grow, accompanied by associative writing. Lines get filled with colors and start to tell stories, in scatch books or in installations. The subconscious information is unfiltered but encodes the personal trauma. Leaving freedom for someone to get lost in the drawings and find a space to fill the holes with personalized memory. The drawings are samples of one reality of life of many.



9.2.12

3 Tage Warmlaufzeit Alltagschoreographien verändern die äußere Form

After three days of running the installation slowly changes a bit


In the first lady's restroom someone already felt inspired to take an active part in the installation,
i hope they will continue when there is no art event near by!

HNA Artikel vom 10. Februar 2012

5.2.12

Alltagschoreographien, letzter Test für die Installation

Vernissage February 9th, 6pm // 10th February - March 16th 2012Interventionen, Regierungspräsidium, Kassel //


Text by 
Leona Stratmann


Überwachungskameras filmen sichtbar das Händewaschen vor der Toilette. Sie blinken rot auf und beobachten unverblümt.

Für die Interventionen lässt Ann Schomburg 18 Waschbecken überwachen. Doch ist man der Beobachtete oder der Beobachtende? Diese Installation macht beide Seiten erfahrbar und erzeugt Verunsicherung. Denn im Alltag wird das Bewusstsein eines permanenten Überwachungszustandes verdrängt und existente Kameras im öffentlichen Raum sind zumeist nicht ersichtlich.
Voyeurismus und Exhibitionismus als anthropologisches Bedürfnis des Menschen werden hier räumlich getrennt und die Auseinandersetzung mit beiden Rollen wird provoziert.
Zum einen die Identifizierung mit der irritierten Person, die in privatem Raum, der Toilette, bzw. deren Vorraum, gefilmt wird und dabei nicht in der Lage ist, zu erkennen, inwieweit sie erkennbar ist.
Zum anderen als Voyeur, der in einer Überwachungszentrale vor Monitoren Platz nimmt und den Akt der Reinigung aus der Ferne beobachtet. Eine scheinbar banale Handlung, bei näherem Hinsehen jedoch voller Symbolik. Der freie Zugang des Überwachungsraumes eröffnet zudem ein Spiel mit Anonymität, insofern der Beobachtende damit rechnen muss, ertappt zu werden.

Durch politisches Engagement und Interesse an der Entwicklung unserer Gesellschaft erschließen sich der Künstlerin stets neue Themenfelder im Bereich des öffentlichen Raums, wie die permanente Überwachung. Dem Betrachter wird vor Augen geführt, was er längst verdrängt und nicht mehr wahrnimmt.

30.1.12

shoot and brush


shoot and brush from Ann Schomburg on Vimeo.

video installation, 2 channel, various sizes, 2010



There is no escape of anyone’s loop, the so called routine. The break out is only temporary, everything moves too fast to rest and honestly reflect on the personal living structures. Underestimation of the private life causes trouble, as the unconscious brings up suppressed things here and than.

One channel shows an empty shooting with a toy pistol in the direction of the viewer, the other shows the try of teeth cleaning with toothpaste and campaign. The 2 video images are facing each other. Two loops free from any obvious sense. The same background, the same person but no correspondence between the images.

Feminism as a reaction of sexism. Reaction instead of progression is the best to expect and still every culture or even subculture is establishing their own idols, defining the “how to be”. How to escape unhealthy routines,behavior especially when you got raised in an unhealthy structure, educated to act in a specific role.

In these days, everything is more and more individualized. Everybody is celebrating her own importance. The world around is received as a place of reference for the own ego. The installation puts the viewer's ego in confrontation with a super ego, being totally lost in a loop of nonsense.


29.1.12

12 lovers






12 lovers
photography/sound collage, 120x80 cm, c print, Dibond behind Plexiglas, mobile phone

DE

12 lovers

Das Fremdsein an sich, in Kombination mit dem Exoten-Status als ausländische Frau, beleuchtete meine Wahrnehmung über die Entwicklung der „Wertigkeit Frau“ wieder neu.

Während in Deutschland exotische Frauen manchmal gerne als Erleichterung zu dem „einheimischen Feministenpack“ wahrgenommen werden und sie ihre Position und Stärke erst verteidigen oder erobern müssen, als dass sie gesetzt, selbstverständlich da wäre, kann ich sagen, dass ich in China, als Fremde, höflicher als die Einheimischen Frauen behandelt wurde. Die einheimischen Frauen mussten ihre Position ihre Rolle und Wertigkeit viel nachdrücklicher erkämpfen, als jemand der nur Gast ist und wieder geht.
Wie gesellschaftlich die Fragen des „Frauseins“ diskutiert werden ist unterschiedlich, die Tatsache dass es diskutiert werden muss möchte ich hier unkommentiert für all jene stehen lassen, die an das Dogma „zumindest in unserer Kultur sind wir doch gleichberechtigt“ glauben.

Dennoch, das angestarrt werden und manchmal in physische Nähen zu geraten die mir aus dem Alltag in Deutschland oder den USA eher unbekannt waren, sorgte meinerseits teilweise zu heftigen Irritationen. Eine Sensibilität zu finden, die eine angemessene Höflichkeit gegenüber den Gastgebern kommuniziert und gleichwertig den Selbstrespekt für die eigenen Werte und Befindlichkeiten wahrt, ist in einer fremden Kultur noch schwieriger als in gewohnten Räumen.

Auf einem der unzähligen Massenmärkte kaufte ich Mengen von roten Punkten, 12 davon platzierte ich auf meinem Körper. Der dahinter stehende Code war natürlich für die Straßensituation primär irrelevant, da die Beziehung der Menschen auf der Straße zum Kunstmarkt fehlt. Lediglich die Irritation über die Handlung war maßgeblich um für emotionale Augenhöhe zu sorgen. So sehr die roten Punkte auf mir mein Umfeld irritierten, so sehr irritierten sie mich auch - sei es nun physisch oder mental.

Die Photographie habe ich in einem der vielen Mc. Donald's aufgenommen, dazu kommt Eine Tonspur die Verkehrsgeräusche eingefangen hat mit Bruchstücken einer chinesischen Kollegin, die mir erklärte dass seit Jahren ein mysteriöses schwarzes Luxusauto auf dem Campus steht, aber niemand weiß und interessiert zu wem es gehört.
Die Luxusgüter die alle ihren Raum in Unmittelbarer Campusnähe hatten, wenn es sie auch überall in der Stadt gab war hier eine Konzentration festzustellen erinnerten mich an die Aussage eines koreanischen Galeristen der mir 2008 erzählte, dass Kunst und Design in Zukunft das gleiche sein werden. Beides blieb ein gleichermaßen verstörendes Echo in meiner Erinnerung.

Während eines einmonatigen Arbeitsaufenthaltes ist es unmöglich einen Tiefen Einblick in eine Kultur zu bekommen. Jeglicher Versuch die Komplexität einer Gesellschaft zu reflektieren ist zum Scheitern verurteilt. Beispielsweise der Versuch gar zu Urteilen, wird an diesem Punkt in nichts als Oberflächlichkeiten enden. Kleine Fragmente hingehen hinterlassen ihre Spuren. Die Wahrnehmung und Umsetzung von jenen ist es die mich interessiert. In China wie in jedem anderen Ort auch.



EN


In China I experienced my own role as a women from a totally different viewpoint. Not only me being a stranger, but also an other viewpoint on gender, or how I was treated in daily life outside the academy.

In Germany Chinese and other “exotic” appearing women often tend to be perceived as “something far away from feminism”. Unfortunately, there are many reports about mistreatment and they even have to fight more to get eye leveled respect. So, way too many have to prove themselves as individuals with “the power to say no” instead of being able to take this for granted.
As a stranger I was treated respectfully, compared to what local girls have to take (and fight). The contrast does not change that people, especially men, starred at me, sometimes came closer than I was used to from Europe or the US.

From the market halls I bought masses of red dot sticker, took 12 and placed them on my skin. In the street none would understand the code of the red dots as the locals in the street were far away from the art market. But the red dots on my skin were distracting, like I felt about them no mater if I saw them mentally or physically in a real presence. It felt like people would have a reason now to look at me and wonder. People at home would look at me if I was walking around like that.

The photograph was taken in a Mac Donald’s in China, Hanzhou mixed with the sound of the traffic and extracts of a Chinese girl explaining to me that she does not know who is connected to an expensive black car standing on her campus, however this car is on the campus since years. I shoot myself.

The luxury commodities around the campus of the art academy made me think of a galerist in Korea claiming that are and design will be the same soon. Both became a very disturbing echo in my memory.
During a one month residency it is impossible to understand the complex structures and reasons of a society. The attempt to judge at that point could only be superficial and I do not believe in the sense of judging anyway.

Small fragments leave traces. A Starting point to work on a perception. No matter if the inspiration comes from a foreign or a known society.